Semestertankar om vad som är viktigt för mig som kund

Klockan är 06:00 och hantverkarnas bilar rullar en efter en upp på tomten. Aldrig trodde jag att jag ljudet av hammarslag skulle låta så trevligt vid den här tiden på morgonen en semesterdag – men vad härligt det låter! De är nämligen vårt hus som äntligen ska få taket på plats och vi följer bygget från en husvagn vi ställt på tomten under sommaren.

Att ha möjlighet att följa vårt bygge på nära håll såhär har varit riktigt roligt men också intressant utifrån ett jobbperspektiv. Som konsult inom verksamhetsutveckling (bland annat i byggbranschen) har det varit svårt att inte fundera över hur arbetet är organiserat, hur processerna ser ut, vem som gör vad, hur alla vet vad de ska göra och när. Har de verkligen koll på alla detaljer i konstruktionsritningen? Är takstolarna beställda? Varför är det ingen här idag?! Hur kan det här vara effektivt? Frågorna var till en början många. I takt med byggets framdrift har jag insett att mitt kontrollbehov minskat och att jag känner mig fullständigt lugn. Hur kommer det sig kanske du undrar?

Jo, vår byggare Wille som driver byggfirman i Båstad har nämligen ett ännu större kontrollbehov än jag 😉.  Han har lång erfarenhet i branschen och han kan sin sak. Jag vet att de har ett ledningssystem med genomarbetade processer, jag tror att visa moment kan effektiviseras men nu väljer jag att se bygget utifrån den kund jag faktiskt är. Som kund ser jag den fina företagskulturen med ett enormt kundfokus. De förmedlar alla en känsla av att just vårt hus är det allra viktigaste för dem och att de är glada över att få vara med och bygga det. Jag vet att vi direkt får veta om något oförutsett händer och om något skulle kunna göras annorlunda utifrån nya förutsättningar. Vi har en tät, öppen och transparent dialog.

Som kund behöver jag inte ha koll på alla detaljer, det är inte jag som har expertkompetensen, den har jag köpt in. Så när byggarna nu är i full fart med att spika upp den sista takpanelen vet jag med säkerhet att de alla vet vad de ska göra och att de gör det riktigt bra! Det är kundvärde för mig. Vad värdesätter du hos en leverantör?

Somriga hälsningar från Madelene Bolling och förtältet i Båstad.

Ps. Slå mig en signal om du vill hjälpa företag som vill utveckla sin interna effektivitet och öka sitt kundfokus. Vi söker fler kollegor.